המושג אנדורו מגיע מהמילה הלועזית endurance שפירושה סיבולת (לא סבל..) אופי רכיבת האנדורו הוא היכולת להתמודד עם אתגרים משתנים ולא צפויים בתנאי שטח שונים תוך כדי מאמץ גופני לא מבוטל. כמובן שניתן לשלב רכיבת אנדורו בתנאי דרך וקצב לפי יכולת הרוכב מבלי להגיע לקצה היכולת או סיכון הרוכב.

אופנוע אנדורו הוא אופנוע עם רישוי לרכוב בכל דרך (כולל כביש), בעל אביזרי בטיחות מתאימים כגון מערכת תאורה, צופר וכו, מתאים לרכיבה בתנאי שטח שונים ומגוונים ובעל אופי מנוע ומתלים המספקים איכות רכיבה בכל תנאי השטח. לעומת זאת, אופנוע מוטוקרוס מיועד לרכיבה במסלולים סגורים המיועדים ומאושרים לכך, אופי הרכיבה הוא תחרותי ומכאן שאופי האופנוע הוא אגרסיבי יותר גם מבחינת המנוע וגם מבחינת המתלים. אופנו מוטוקרוס אסור בשימוש בשטח ציבורי למעט מסלולים המורשים לכך.

מנועי 4 פעימות הם מנועים מורכבים וכבדים יותר ממנועי 2 פעימות, בעל הספקים נמוכים (יחסית לנפח) ממנועי 2 פעימות, חסכוניים יותר בדלק ובעלי אורך חיים גבוה יותר. מנועי 4 פעימות הרבה יותר “נעימים” ונוחים לשליטה, אופי המנוע נותן הרגשת ביטחון גבוהה ושמירה על אחיזה טובה גם בתנאי שטח קשים. אופנוע בעל מנוע 4 פעימות מצוין לרוכבים בתחילת הדרך אבל מתאימים גם לרוכבים מקצועיים. לעומת זאת, מנועי ה 2 פעימות נחשבים ל”שובבים” יותר, בעלי אופי ספורטיבי, קלים במשקל וזריזים בתגובה. נחשבים לאמינים פחות ממנועי ה 4 פעימות, זולים לאחזקה ולרוב מתאימים יותר לרוכבים מנוסים.

לרכיבות אנדורו בשטח ציבורי ניתן להוציא רשיון נהיגה לאופנוע בנפח של עד 125 סמ”ק החל מגיל 16, לנפחים הגבוהים יותר ניתן להוציא רשיון נהיגה מתאים החל מגיל 18. ברכיבה תחרותית במסלולים מאושרים בלבד, ניתן להוציא רשיון נהיגה ספורטיבי החל מגיל 8.

באופן כללי תלוי מאד באופי, בגיל ובכושר הגופני. בד”כ לרוכב מתחיל, כדאי להתחיל עם אופנוע בנפח בינוני ועדיף 4 פעימות.

אופנוע דו שימושי הוא אופנוע שמיועד לשמש את הרוכב גם בשימוש יום יומי בכביש וגם לתת את האפשרות לרכוב איתו בשטח. שילוב בין שתי הרכיבות פוגמת ביכולות הן בשטח והן בכביש, לרוב האופנועים הללו יהיו כבדים יותר, חלשים יותר ובעלי מכלולים פשוטים יותר מאשר אופנועי האנדורו המקצועיים.

כמובן ולא מעט. ישנם מרוצי אנדורו, מרוצי ראלי ומרוצי מוטוקרוס. המרוצים מפוקחים על ידי רשויות הספורט המוטורי ומתקיימת ליגה מסודרת. לאחרונה אף זכינו לארח את סבב הליגה הבין לאומית בישראל בליגת האנדורו.

רשיון נהיגה ספורטיבית ניתן להוציא החל מגיל 8 במרכזי הדרכה שהוכשרו ע”י משרד הספורט, כוללים קורס עיוני המסביר על כללי וחוקי הספורט המוטורי, בטיחות, הכרת סימנים מוסכמים ודגלים ולמי שאין רשיון נהיגה גם מבחן שליטה. מעבר לקורס העיוני והמעשי יש לעבור בדיקות רפואיות ובדיקת עיניים. את הרשיון יש לחדש אחת לשנה.

ברכיבת השטח ישנה סכנה של נפילות ופציעות ולכן אנו חייבים להגן על גופנו ככל האפשר. ציד המגן ברכיבה כולל קסדה, משקפי אבק, מגן צוואר, מגן חזה וגב, מגני מרפקים, כפפות, מגיני ברכיים ומגפי רכיבה. כמובן שעלויות הציוד משתנות לפי רמת הציוד ואיכותו.

כמובן! כמו כל כלי רכב ובמיוחד אופנוע שעובד בתנאי שטח קשים, עדיף שמוסך מורשה ועדיף גם כזה שמתמחה באופנועי שטח יטפל ויתחזק את האופנוע. שגרת הטיפולים משתנה בין הדגמים ונעה סביב 15-30 שעות מנוע בין הטיפולים.

בד”כ טיפול שגרתי כולל החלפת שמנים, ניקוי ושימון מסנן אוויר, בדיקה או החלפה של המצת, בדיקת מרווח שסתומים (במנועי 4 פעימות), בדיקת שרשרת הינע, חיזוקי ברגים ומעבר כללי אל מכלולי האופנוע.

מוס הוא בעצם פנימית מלאה וככזו היא חסינה לתקרים. כשרוכבים בשטח עם פנימיות בגלגלים יש תמיד חשש שיגרם לנו תקר באחד הגלגלים ואז נצטרך לתקן או להחליף פנימית בשטח וזה לא הליך מהנה או פשוט. אפשרות אחת למנוע את זה היא התקנת מוס בגלגלים ואז אנחנו מוגנים מתקרים. המוס הוא לא חד פעמי ויכול לשמש אותנו גם בהחלפות הצמיגים הבאים.

למרות של פי חוק ניתן להרכיב באופנועים מעל 125 סמ”ק, אופנועי האנדורו לא מתוכננים ומיועדים להרכבה ולכן אין להרכיב עליהם אדם נוסף.

כמו בכל קניית כלי רכב, ישנה האפשרות לחפש בלוחות המכירה השונים אופנועים לפי התקציב והדרישה או ללכת לסוכנויות מכירה המתמחות בכלים אלו ולבחור את הכלי המתאים. בד”כ קנייה מסוכנות אופנועים מאפשרת רכישה באשראי ומימון ולרוב גם מקבלים אופנוע שעבר בדיקה והכנה למכירה.

התשובה החד משמעית היא לא. אופנוע מוטוקרוס לא מורשה לרכיבה בשום דרך למעט מסלול ייעודי ומאושר. מעבר לאיסור החוקי, לא ניתן לבטח אופנועי מוטוקרוס בביטוח חובה. רכיבה באופנוע מוטוקרוס במקום שהוא לא מסלול מאושר הינה עבירה פלילית.